Cliënten dienen niet snel een klacht in. Als een cliënt kenbaar maakt dat hij of zij ontevreden is, of de stap zet om een klacht in te dienen, is het belangrijk dat wij hier als zorgaanbieder zorgvuldig mee omgaan. Een uiting van ontevredenheid of een klacht kan een belangrijk signaal zijn. Door hiermee adequaat om te gaan kunnen wij het vertrouwen van de ontevreden cliënt behouden of herwinnen. Bovendien kan hiervan geleerd worden en kan dit aanleiding zijn om maatregelen te treffen, waardoor voorkomen wordt dat in de toekomst opnieuw onvrede ontstaat.
Samen naar een oplossing
Bent u ontevreden of heeft u een klacht, dan adviseren wij u om allereerst in gesprek te gaan met de betrokken medewerker. Is uw klacht niet opgelost of bent u ontevreden over de oplossing? Of wilt u de medewerker er niet op aanspreken? Dan kunt u natuurlijk ook rechtstreeks de locatiemanager benaderen. Vaak helpt het om 'de lucht te klaren' in een goed gesprek.
Soms is dat niet genoeg. Dan zijn er meer mogelijkheden.
Cliëntvertrouwenspersoon
Vindt u het lastig dit gesprek aan te gaan of weet u niet goed wat te doen? De cliëntvertrouwenspersoon kan u dan helpen. De vertrouwenspersoon biedt een luisterend oor, geeft informatie en kan u helpen om uw vraag in de juiste woorden op papier te zetten of bespreekbaar te maken.
De cliëntvertrouwenspersoon voor Vivantes is Angelique Cörvers. Zij is onafhankelijk en is bereikbaar via telefoonnummer 06-40718568 en via e-mail a.corvers@parkoerz.nl.
De klachtenfunctionaris
Is naar uw mening uw klacht vervolgens niet of onvoldoende opgelost? Dan kunt u de onafhankelijke klachtenfunctionaris inschakelen. Deze ondersteunt en adviseert, kan onderzoek doen en bemiddelen bij de oplossing van de klacht.
Het telefoonnummer van onze klachtenfunctionaris Jos Mevis is: 06-81907489.
Het e-mailadres voor onafhankelijke klachtenbemiddeling is: josmevis@queresta.nl.
De klachtencommissie
Is er dan nog geen oplossing bereikt of wenst u direct een formele behandeling van uw klacht? Dan kunt u zich wenden tot de Raad van Bestuur, óf tot de onafhankelijke klachtencommissie.
Vivantes heeft zich per 1 januari 2024 aangesloten bij een regionale klachtencommissie. Deze wordt vorm gegeven samen met een tweetal andere zorgorganisaties in de regio.
Contactgegevens klachtencommissie:
Klachtencommissie cliënten
Postbus 650
6160 AR Geleen
e-mail: klachtencommissie@vivantes.nl
Klachtenregeling
Voor een uitvoerige versie van onze klachtenregeling verwijzen wij u naar onderstaande link.
Bent u niet tevreden over de uitspraak van de klachtencommissie of de Raad van Bestuur, dan kunt u uw klacht voorleggen aan de landelijke Geschillencommissie.
Onvrijwillige zorg
De informatie op deze pagina heeft geen betrekking op onvrijwillige zorg. Onvrijwillige zorg is zorg waarmee een cliënt of zijn vertegenwoordiger niet instemt. Of zorg waarmee de vertegenwoordiger heeft ingestemd, maar waartegen de cliënt zich verzet. Wilt u hierover in gesprek, of heeft u hierover een klacht, dan kunt u terecht bij de cliëntenvertrouwenspersoon Wet zorg en dwang (dit is een andere cliëntvertrouwenspersoon dan de cliëntvertrouwenspersoon die hierboven is vermeld!). Meer informatie en de contactgegevens vindt u hier.